Nieuws

Sociaal secretariaat Dienstbetoon houdt u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale wetgeving.
Hieronder vindt u onze meest recente nieuwsberichten.
Bent u naar iets specifieks op zoek? Via de categorieën aan de rechterkant vindt u wellicht sneller wat u zoekt.

In aansluiting op de maatregelen die de regering heeft genomen omwille van de corona-epidemie, onder meer inzake het uitstel van de betaling van de sociale-bijdragen, zal PDOK de volgende modaliteiten toepassen inzake de betaling van de bijdragen voor het zegelregime voor het 1e en 2e kwartaal van 2020.

Vooreerst moet het bijzonder karakter van deze bijdragen onderlijnd worden. Het gaat om bijdragen die dienen voor de onmiddellijke en rechtstreekse financiering van loonelementen van de arbeiders uit de bouwnijverheid, zijnde de getrouwheidszegels en weerverletzegels. Conform de cao worden deze loonvoordelen door PDOK enkel uitgegeven wanneer de werkgever de bijdragen heeft gestort voor alle kwartalen van het betrokken dienstjaar. Van dit principe kan niet afgeweken worden.

In deze optiek kan PDOK de volgende betalingsmodaliteiten toestaan:

  • De bijdragen verschuldigd voor het eerste kwartaal 2020 moeten uiterlijk op 30 juni 2020 worden gestort bij PDOK (bijkomende termijn van 2 maand)
  • De bijdragen verschuldigd voor het tweede kwartaal 2020 moeten uiterlijk op 31 augustus 2020 worden gestort bij PDOK (gelet op de uitgifte van de getrouwheidszegels in september kan hier slechts een bijkomende termijn van 1 maand worden toegestaan).

Deze modaliteiten zijn algemeen van toepassing op de werkgevers PC 124. Zij hoeven geen individueel uitstel aan te vragen.

 

De RSZ heeft twee maatregelen voor de bedrijven genomen om het hoofd te bieden aan de coronacrisis: mogelijkheid om een minnelijk afbetalingsplan aan te vragen en uitstel van betaling van de RSZ-bijdragen tot 15 december 2020.

  1. Minnelijke afbetalingsplannen

Als uw onderneming economische gevolgen van het COVID-19-virus ondervindt en u problemen hebt om de sociale bijdragen te betalen, dan voorziet de RSZ in de mogelijkheid om een minnelijk afbetalingsplan aan te vragen voor het 1ste en 2de kwartaal 2020.

Met het minnelijk afbetalingsplan van de RSZ doet u maandelijkse afbetalingen voor een maximumperiode van 24 maanden. Als u al uw sociale zekerheidsbijdragen correct hebt betaald, kan de RSZ u vrijstellen van bijdrageopslagen (10%), forfaitaire vergoedingen en/of intresten (7%).

Op de pagina "Minnelijk afbetalingsplan" van de RSZ kunt u een minnelijk afbetalingsplan aanvragen.

 

  1. Uitstel RSZ-betalingen

De ondernemingen die door de Coronacrisis moeten sluiten, kunnen onder bepaalde voorwaarden hun RSZ-betalingen vanaf 20 maart 2020 met betrekking tot het eerste en tweede kwartaal 2020 uitstellen tot 15 december 2020.

Er zijn hierbij 2 of in feite 3 groepen.

2.1 Groep 1 : Werkgevers waarvoor de RSZ het uitstel automatisch toekent

Voor meer dan 60.000 werkgevers kon de RSZ het recht op uitstel de voorbije dagen automatisch toekennen. Het gaat om ondernemingen uit de volgende sectoren die verplicht gesloten zijn:

  • Horeca
  • De culturele, feestelijke, recreatieve en sportieve sector
  • Alle handelszaken en winkels die overeenkomstig de bepalingen van de betreffende ministeriële besluiten gesloten zijn, met uitzondering van:
    • voedingswinkels, met inbegrip van nachtwinkels
    • dierenvoedingswinkels
    • apotheken
    • krantenwinkels
    • tankstations en de leveranciers van brandstoffen

Via een eenvoudige toepassing Coronacrisis check RSZ-uitstel biedt de RSZ aan deze ondernemingen zelf de mogelijkheid om na te gaan of hun uitstel van betaling correct is toegekend. Zij moeten alleen het KBO-nummer van hun onderneming inbrengen en krijgen onmiddellijk het antwoord.

De toepassing is te vinden op https://www.uitstelrszbetalingen.be

Als zij menen dat zij ten onrechte nog geen uitstel kregen, kunnen zij dit probleem online aan de RSZ melden via het elektronisch formulier, dat daarvoor ter beschikking wordt gesteld. De RSZ zal dit dan onderzoeken, waar nodig corrigeren en de werkgever informeren.

Ons sociaal secretariaat ontving vanwege de RSZ al een lijst met de werkgevers die tot deze Groep 1  behoren, en zal hen daarover eerstdaags informeren.

2.2 Groep 2  : Ondernemingen die hun sluiting zelf moeten melden

De bedrijven die niet verplicht gesloten moesten worden maar die zelf beslist hebben om volledig te sluiten, kunnen dat sinds kort ook melden met een elektronische verklaring op eer.

Het gaat hierbij om :

  • Niet-essentiële bedrijven (zie het Ministerieel Besluit van 18 maart 2020 hierover), die gesloten zijn omdat zij in de onmogelijkheid verkeren om de sanitaire maatregelen toe te passen.
  • Ondernemingen die niet verplicht gesloten zijn en die, om andere redenen dan het niet kunnen naleven van de sanitaire maatregelen, zelf hebben beslist om volledig te sluiten. Het gaat hierbij onder meer over ondernemingen die moesten sluiten omwille van de sluiting van hun toeleveranciers of omdat hun klanten gesloten zijn. Het moet een volledige sluiting betreffen, d.w.z. stopzetting van de productie en de verkoop (er mag wel nog een beperkt aantal werknemers in het bedrijf werkzaam zijn voor de administratie, het onderhoud, enz.).

Mogelijk vallen een aantal bouwbedrijven onder deze situatie.  Belangijk is wel dat ze alle activiteiten van de onderneming stopgezet hebben.  Indien men op bepaalde werven actief is en andere niet, is er geen mogelijkheid om via de verklaring op eer uitstel aan te vragen. Dit is wel het geval indien alle werven stopgezet worden. Bij het indienen van de verklaring op eer moet de situatie beschreven worden.

Hoe dient u een verklaring op eer in?

Alle ondernemingen kunnen hiervoor gebruikmaken van de eenvoudige toepassing te vinden op het portaal van de sociale zekerheid: https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/coronavirus/index.htm#

Om deze toepassing te kunnen gebruiken, moet een werkgever een account voor het portaal van de sociale zekerheid hebben.

Als hij nog geen account heeft, kan hij er een aanmaken door  de procedure op het portaal van de sociale zekerheid te volgen.

Heeft de werkgever een account, dan gaat hij als volgt te werk:

  • Op de homepagina van de RSZ-website, klik op de banner “Coronacrisis: maatregelen voor werkgevers”
  • In het menu links kies “Uitstel van verschuldigde betalingen aan de RSZ”.
  • In de tekst klik op de knop “Verklaring op eer indienen”
  • Meld u aan.
  • Vink de vakjes aan die op u van toepassing zijn en klik op “Indienen”

De werkgever krijgt onmiddellijk een ontvangstbevestiging.

Ons sociaal secretariaat wordt wekelijks door de RSZ geïnformeerd  welke bedrijven precies de verklaring op eer invulden

Opgelet : de RSZ neemt zich voor om deze bedrijven later te controleren en geeft aan dat het inzenden van een valse of niet-correcte verklaring op eer aanleiding kan geven tot het treffen van sancties.

2.3 Groep 3  Bedrijven die geen uitstel kunnen aanvragen

Ten aanzien van de ondernemingen die niet antwoorden aan de hierboven vermelde voorwaarden, is het betalingsuitstel tot 15/12/2020 niet van toepassing.

Een typisch voorbeeld hiervan is ons eigen sociaal secretariaat dat volgens de bepalingen van het MB van 18  maart 2020 behoort tot de essentiële sectoren…

2.4 Voor welke RSZ-bijdragen is uitstel mogelijk ?

Het uitstel heeft momenteel betrekking op betalingen die vanaf 20 maart 2020 moeten worden uitgevoerd.

Het betreft in het bijzonder:

  • de bijdragen die voor het 1ste en 2de kwartaal 2020 verschuldigd zijn (met inbegrip van de bijzondere bijdragen en de bijdragen bestaanszekerheid)

Maar ook:

  • de nog te betalen wijzigingen van de bijdragen;
  • de maandelijkse schijven van de lopende minnelijke afbetalingsplannen;
  • het derde voorschot voor het 1e kwartaal (te betalen op 05/04/2020);
  • het saldo van het 1e kwartaal (te betalen op 30/04/2020);
  • het jaarlijks debetbericht jaarlijkse vakantie (10,27% van de brutolonen) dat aan de werkgevers wordt verstuurd vanaf 01/04/2020 en vóór 30/04/2020 moet worden betaald; Voor de bouwbedrijven zit de bijdrage jaarlijkse vakantie in de kwartaalbijdragen FBZ-Constructiv vervat zodat zij enkel nog de 10,27% bijdragen verschuldigd zijn op de bezoldigingen van de leerlingen
  • de RSZ-voorschotten voor het 2e kwartaal (te betalen op 05/05, 05/06 en 05/07/2020);
  • het saldo van het 2e kwartaal (te betalen op 31/07/2020).

Het is ook belangrijk te vermelden dat de termijnen voor de indiening van de DMFA-aangiften in acht moeten worden genomen, enkel de betaling van de bijdragen kan tot 15 december 2020 worden uitgesteld.  Voor de aangiften aan de RSZ zorgt ons sociaal secretariaat, zodat u zich hier geen zorgen over dient te maken.

Ondernemingen die financiële moeilijkheden ondervinden door de verspreiding van het coronavirus (COVID-19), konden al steunmaatregelen aanvragen bij de FOD Financiën  https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/steunmaatregelen-betreffende-het-coronavirus-covid-19.

 

De federale regering heeft nu nog bijkomende maatregelen genomen om extra financiële ademruimte te creëren voor de bedrijven en ondernemers maar ook voor gezinnen. Zo wil ze de financiële gevolgen van het virus zoveel mogelijk verzachten.


Uitstel voor het indienen van de aangiften in de VenB, RPB en BNI-ven met limietdatum van 16 maart tot en met 30 april 2020

U krijgt extra tijd tot en met donderdag 30 april 2020 middernacht voor het indienen van de aangifte in de vennootschapsbelasting, de rechtspersonenbelasting en de belasting niet-inwoners vennootschappen.

Deze bijkomende termijn geldt alleen voor de aangiften met uiterste indieningdatum van 16 maart tot en met 30 april 2020.

 


Uitstel voor het indienen van de btw-aangiften

Periodieke aangiften

  Aangifte over ...

  Termijn verlengd tot ...  

  Februari 2020

  6 april 2020

  Maart 2020

  7 mei 2020

  1ste kwartaal 2020    

  7 mei 2020

 

Bent u starter (externe link) of hebt u een vergunning maandelijkse teruggaaf (externe link) en wenst u de maandelijkse teruggaaf van uw btw-krediet te kunnen genieten? Ook dan kan u uitstel krijgen, maar slechts tot de 24ste van de maand volgend op de aangifteperiode.

 

Intracommunautaire opgaven

  Opgave over ...

  Termijn verlengd tot ...  

  Februari 2020

  6 april 2020

  Maart 2020

  7 mei 2020

  1ste kwartaal 2020  

  7 mei 2020

 


Jaarlijkse klantenlisting

  • Termijn verlengd tot 30 april 2020
  • Als u uw activiteit hebt stopgezet: ten laatste op het einde van de 4de maand na het stopzetten van uw aan de btw onderworpen activiteit. 

 


Betaling van btw en bedrijfsvoorheffing

U krijgt een automatisch uitstel van betaling van twee maanden voor de btw en bedrijfsvoorheffing zonder boetes of interesten te moeten betalen.

Dit uitstel geldt voor:

Btw

  Betaling over...

  Termijn verlengd tot ...  

  Maandaangifte  - februari 2020

  20 mei 2020

  Maandaangifte  - maart 2020

  20 juni 2020

  Kwartaalaangifte – 1ste kwartaal 2020  

  20 juni 2020


Bedrijfsvoorheffing

  Betaling over...

  Termijn verlengd tot ...  

  Maandaangifte  - februari 2020

  13 mei 2020

  Maandaangifte  - maart 2020

  15 juni 2020

  Kwartaalaangifte – 1ste kwartaal 2020  

  15 juni 2020

 

Naast dit automatisch uitstel van betaling, kunt u voor de betaling van de schulden inzake de bedrijfsvoorheffing en btw ook de al eerder afgekondigde steunmaatregelen aanvragen. Via deze aanvraag kunnen bijkomende betaaltermijnen, een vrijstelling van nalatigheidsintresten en/of kwijtschelding van boeten wegens laattijdige betaling worden toegestaan. Zie hiervoor: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/steunmaatregelen-betreffende-het-coronavirus-covid-19.

 

Betaling van de personenbelasting en de vennootschapsbelasting

Voor de betaling van zowel de personenbelasting als de vennootschapsbelasting, de belasting van niet-inwoners en de rechtspersonenbelasting zal automatisch, bovenop de normale betaaltermijn en zonder aanrekening van nalatigheidsintresten, een extra termijn van 2 maanden worden toegekend. Deze maatregel geldt voor de afrekening van deze belastingen, aanslagjaar 2019, gevestigd vanaf 12 maart 2020.

Voor de betaling van schulden inzake de personen- of vennootschapsbelasting, ook deze gevestigd vóór 12 maart 2020, gelden de aangekondigde steunmaatregelen en zijn extra betaaltermijnen, vrijstelling van nalatigheidsintresten en/of kwijtschelding van boeten wegens laattijdige betaling, op aanvraag, mogelijk.  Zie hiervoor: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/steunmaatregelen-betreffende-het-coronavirus-covid-19.

Sociaal secretariaat voor
het bouwbedrijf en
aanverwante sectoren

Tel. 03 203 44 11  •  Fax. 03 232 63 75

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuws

Sociaal secretariaat Dienstbetoon houdt u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale wetgeving.
Hieronder vindt u onze meest recente nieuwsberichten.
Bent u naar iets specifieks op zoek? Via de categorieën aan de rechterkant vindt u wellicht sneller wat u zoekt.

In aansluiting op de maatregelen die de regering heeft genomen omwille van de corona-epidemie, onder meer inzake het uitstel van de betaling van de sociale-bijdragen, zal PDOK de volgende modaliteiten toepassen inzake de betaling van de bijdragen voor het zegelregime voor het 1e en 2e kwartaal van 2020.

Vooreerst moet het bijzonder karakter van deze bijdragen onderlijnd worden. Het gaat om bijdragen die dienen voor de onmiddellijke en rechtstreekse financiering van loonelementen van de arbeiders uit de bouwnijverheid, zijnde de getrouwheidszegels en weerverletzegels. Conform de cao worden deze loonvoordelen door PDOK enkel uitgegeven wanneer de werkgever de bijdragen heeft gestort voor alle kwartalen van het betrokken dienstjaar. Van dit principe kan niet afgeweken worden.

In deze optiek kan PDOK de volgende betalingsmodaliteiten toestaan:

  • De bijdragen verschuldigd voor het eerste kwartaal 2020 moeten uiterlijk op 30 juni 2020 worden gestort bij PDOK (bijkomende termijn van 2 maand)
  • De bijdragen verschuldigd voor het tweede kwartaal 2020 moeten uiterlijk op 31 augustus 2020 worden gestort bij PDOK (gelet op de uitgifte van de getrouwheidszegels in september kan hier slechts een bijkomende termijn van 1 maand worden toegestaan).

Deze modaliteiten zijn algemeen van toepassing op de werkgevers PC 124. Zij hoeven geen individueel uitstel aan te vragen.

 

De RSZ heeft twee maatregelen voor de bedrijven genomen om het hoofd te bieden aan de coronacrisis: mogelijkheid om een minnelijk afbetalingsplan aan te vragen en uitstel van betaling van de RSZ-bijdragen tot 15 december 2020.

  1. Minnelijke afbetalingsplannen

Als uw onderneming economische gevolgen van het COVID-19-virus ondervindt en u problemen hebt om de sociale bijdragen te betalen, dan voorziet de RSZ in de mogelijkheid om een minnelijk afbetalingsplan aan te vragen voor het 1ste en 2de kwartaal 2020.

Met het minnelijk afbetalingsplan van de RSZ doet u maandelijkse afbetalingen voor een maximumperiode van 24 maanden. Als u al uw sociale zekerheidsbijdragen correct hebt betaald, kan de RSZ u vrijstellen van bijdrageopslagen (10%), forfaitaire vergoedingen en/of intresten (7%).

Op de pagina "Minnelijk afbetalingsplan" van de RSZ kunt u een minnelijk afbetalingsplan aanvragen.

 

  1. Uitstel RSZ-betalingen

De ondernemingen die door de Coronacrisis moeten sluiten, kunnen onder bepaalde voorwaarden hun RSZ-betalingen vanaf 20 maart 2020 met betrekking tot het eerste en tweede kwartaal 2020 uitstellen tot 15 december 2020.

Er zijn hierbij 2 of in feite 3 groepen.

2.1 Groep 1 : Werkgevers waarvoor de RSZ het uitstel automatisch toekent

Voor meer dan 60.000 werkgevers kon de RSZ het recht op uitstel de voorbije dagen automatisch toekennen. Het gaat om ondernemingen uit de volgende sectoren die verplicht gesloten zijn:

  • Horeca
  • De culturele, feestelijke, recreatieve en sportieve sector
  • Alle handelszaken en winkels die overeenkomstig de bepalingen van de betreffende ministeriële besluiten gesloten zijn, met uitzondering van:
    • voedingswinkels, met inbegrip van nachtwinkels
    • dierenvoedingswinkels
    • apotheken
    • krantenwinkels
    • tankstations en de leveranciers van brandstoffen

Via een eenvoudige toepassing Coronacrisis check RSZ-uitstel biedt de RSZ aan deze ondernemingen zelf de mogelijkheid om na te gaan of hun uitstel van betaling correct is toegekend. Zij moeten alleen het KBO-nummer van hun onderneming inbrengen en krijgen onmiddellijk het antwoord.

De toepassing is te vinden op https://www.uitstelrszbetalingen.be

Als zij menen dat zij ten onrechte nog geen uitstel kregen, kunnen zij dit probleem online aan de RSZ melden via het elektronisch formulier, dat daarvoor ter beschikking wordt gesteld. De RSZ zal dit dan onderzoeken, waar nodig corrigeren en de werkgever informeren.

Ons sociaal secretariaat ontving vanwege de RSZ al een lijst met de werkgevers die tot deze Groep 1  behoren, en zal hen daarover eerstdaags informeren.

2.2 Groep 2  : Ondernemingen die hun sluiting zelf moeten melden

De bedrijven die niet verplicht gesloten moesten worden maar die zelf beslist hebben om volledig te sluiten, kunnen dat sinds kort ook melden met een elektronische verklaring op eer.

Het gaat hierbij om :

  • Niet-essentiële bedrijven (zie het Ministerieel Besluit van 18 maart 2020 hierover), die gesloten zijn omdat zij in de onmogelijkheid verkeren om de sanitaire maatregelen toe te passen.
  • Ondernemingen die niet verplicht gesloten zijn en die, om andere redenen dan het niet kunnen naleven van de sanitaire maatregelen, zelf hebben beslist om volledig te sluiten. Het gaat hierbij onder meer over ondernemingen die moesten sluiten omwille van de sluiting van hun toeleveranciers of omdat hun klanten gesloten zijn. Het moet een volledige sluiting betreffen, d.w.z. stopzetting van de productie en de verkoop (er mag wel nog een beperkt aantal werknemers in het bedrijf werkzaam zijn voor de administratie, het onderhoud, enz.).

Mogelijk vallen een aantal bouwbedrijven onder deze situatie.  Belangijk is wel dat ze alle activiteiten van de onderneming stopgezet hebben.  Indien men op bepaalde werven actief is en andere niet, is er geen mogelijkheid om via de verklaring op eer uitstel aan te vragen. Dit is wel het geval indien alle werven stopgezet worden. Bij het indienen van de verklaring op eer moet de situatie beschreven worden.

Hoe dient u een verklaring op eer in?

Alle ondernemingen kunnen hiervoor gebruikmaken van de eenvoudige toepassing te vinden op het portaal van de sociale zekerheid: https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/coronavirus/index.htm#

Om deze toepassing te kunnen gebruiken, moet een werkgever een account voor het portaal van de sociale zekerheid hebben.

Als hij nog geen account heeft, kan hij er een aanmaken door  de procedure op het portaal van de sociale zekerheid te volgen.

Heeft de werkgever een account, dan gaat hij als volgt te werk:

  • Op de homepagina van de RSZ-website, klik op de banner “Coronacrisis: maatregelen voor werkgevers”
  • In het menu links kies “Uitstel van verschuldigde betalingen aan de RSZ”.
  • In de tekst klik op de knop “Verklaring op eer indienen”
  • Meld u aan.
  • Vink de vakjes aan die op u van toepassing zijn en klik op “Indienen”

De werkgever krijgt onmiddellijk een ontvangstbevestiging.

Ons sociaal secretariaat wordt wekelijks door de RSZ geïnformeerd  welke bedrijven precies de verklaring op eer invulden

Opgelet : de RSZ neemt zich voor om deze bedrijven later te controleren en geeft aan dat het inzenden van een valse of niet-correcte verklaring op eer aanleiding kan geven tot het treffen van sancties.

2.3 Groep 3  Bedrijven die geen uitstel kunnen aanvragen

Ten aanzien van de ondernemingen die niet antwoorden aan de hierboven vermelde voorwaarden, is het betalingsuitstel tot 15/12/2020 niet van toepassing.

Een typisch voorbeeld hiervan is ons eigen sociaal secretariaat dat volgens de bepalingen van het MB van 18  maart 2020 behoort tot de essentiële sectoren…

2.4 Voor welke RSZ-bijdragen is uitstel mogelijk ?

Het uitstel heeft momenteel betrekking op betalingen die vanaf 20 maart 2020 moeten worden uitgevoerd.

Het betreft in het bijzonder:

  • de bijdragen die voor het 1ste en 2de kwartaal 2020 verschuldigd zijn (met inbegrip van de bijzondere bijdragen en de bijdragen bestaanszekerheid)

Maar ook:

  • de nog te betalen wijzigingen van de bijdragen;
  • de maandelijkse schijven van de lopende minnelijke afbetalingsplannen;
  • het derde voorschot voor het 1e kwartaal (te betalen op 05/04/2020);
  • het saldo van het 1e kwartaal (te betalen op 30/04/2020);
  • het jaarlijks debetbericht jaarlijkse vakantie (10,27% van de brutolonen) dat aan de werkgevers wordt verstuurd vanaf 01/04/2020 en vóór 30/04/2020 moet worden betaald; Voor de bouwbedrijven zit de bijdrage jaarlijkse vakantie in de kwartaalbijdragen FBZ-Constructiv vervat zodat zij enkel nog de 10,27% bijdragen verschuldigd zijn op de bezoldigingen van de leerlingen
  • de RSZ-voorschotten voor het 2e kwartaal (te betalen op 05/05, 05/06 en 05/07/2020);
  • het saldo van het 2e kwartaal (te betalen op 31/07/2020).

Het is ook belangrijk te vermelden dat de termijnen voor de indiening van de DMFA-aangiften in acht moeten worden genomen, enkel de betaling van de bijdragen kan tot 15 december 2020 worden uitgesteld.  Voor de aangiften aan de RSZ zorgt ons sociaal secretariaat, zodat u zich hier geen zorgen over dient te maken.

Ondernemingen die financiële moeilijkheden ondervinden door de verspreiding van het coronavirus (COVID-19), konden al steunmaatregelen aanvragen bij de FOD Financiën  https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/steunmaatregelen-betreffende-het-coronavirus-covid-19.

 

De federale regering heeft nu nog bijkomende maatregelen genomen om extra financiële ademruimte te creëren voor de bedrijven en ondernemers maar ook voor gezinnen. Zo wil ze de financiële gevolgen van het virus zoveel mogelijk verzachten.


Uitstel voor het indienen van de aangiften in de VenB, RPB en BNI-ven met limietdatum van 16 maart tot en met 30 april 2020

U krijgt extra tijd tot en met donderdag 30 april 2020 middernacht voor het indienen van de aangifte in de vennootschapsbelasting, de rechtspersonenbelasting en de belasting niet-inwoners vennootschappen.

Deze bijkomende termijn geldt alleen voor de aangiften met uiterste indieningdatum van 16 maart tot en met 30 april 2020.

 


Uitstel voor het indienen van de btw-aangiften

Periodieke aangiften

  Aangifte over ...

  Termijn verlengd tot ...  

  Februari 2020

  6 april 2020

  Maart 2020

  7 mei 2020

  1ste kwartaal 2020    

  7 mei 2020

 

Bent u starter (externe link) of hebt u een vergunning maandelijkse teruggaaf (externe link) en wenst u de maandelijkse teruggaaf van uw btw-krediet te kunnen genieten? Ook dan kan u uitstel krijgen, maar slechts tot de 24ste van de maand volgend op de aangifteperiode.

 

Intracommunautaire opgaven

  Opgave over ...

  Termijn verlengd tot ...  

  Februari 2020

  6 april 2020

  Maart 2020

  7 mei 2020

  1ste kwartaal 2020  

  7 mei 2020

 


Jaarlijkse klantenlisting

  • Termijn verlengd tot 30 april 2020
  • Als u uw activiteit hebt stopgezet: ten laatste op het einde van de 4de maand na het stopzetten van uw aan de btw onderworpen activiteit. 

 


Betaling van btw en bedrijfsvoorheffing

U krijgt een automatisch uitstel van betaling van twee maanden voor de btw en bedrijfsvoorheffing zonder boetes of interesten te moeten betalen.

Dit uitstel geldt voor:

Btw

  Betaling over...

  Termijn verlengd tot ...  

  Maandaangifte  - februari 2020

  20 mei 2020

  Maandaangifte  - maart 2020

  20 juni 2020

  Kwartaalaangifte – 1ste kwartaal 2020  

  20 juni 2020


Bedrijfsvoorheffing

  Betaling over...

  Termijn verlengd tot ...  

  Maandaangifte  - februari 2020

  13 mei 2020

  Maandaangifte  - maart 2020

  15 juni 2020

  Kwartaalaangifte – 1ste kwartaal 2020  

  15 juni 2020

 

Naast dit automatisch uitstel van betaling, kunt u voor de betaling van de schulden inzake de bedrijfsvoorheffing en btw ook de al eerder afgekondigde steunmaatregelen aanvragen. Via deze aanvraag kunnen bijkomende betaaltermijnen, een vrijstelling van nalatigheidsintresten en/of kwijtschelding van boeten wegens laattijdige betaling worden toegestaan. Zie hiervoor: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/steunmaatregelen-betreffende-het-coronavirus-covid-19.

 

Betaling van de personenbelasting en de vennootschapsbelasting

Voor de betaling van zowel de personenbelasting als de vennootschapsbelasting, de belasting van niet-inwoners en de rechtspersonenbelasting zal automatisch, bovenop de normale betaaltermijn en zonder aanrekening van nalatigheidsintresten, een extra termijn van 2 maanden worden toegekend. Deze maatregel geldt voor de afrekening van deze belastingen, aanslagjaar 2019, gevestigd vanaf 12 maart 2020.

Voor de betaling van schulden inzake de personen- of vennootschapsbelasting, ook deze gevestigd vóór 12 maart 2020, gelden de aangekondigde steunmaatregelen en zijn extra betaaltermijnen, vrijstelling van nalatigheidsintresten en/of kwijtschelding van boeten wegens laattijdige betaling, op aanvraag, mogelijk.  Zie hiervoor: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/steunmaatregelen-betreffende-het-coronavirus-covid-19.