Nieuws

Sociaal secretariaat Dienstbetoon houdt u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale wetgeving.
Hieronder vindt u onze meest recente nieuwsberichten.
Bent u naar iets specifieks op zoek? Via de categorieën aan de rechterkant vindt u wellicht sneller wat u zoekt.

Het is wellicht voor u geen geheim meer dat er vanaf 25 mei 2018 nieuwe regels inzake de bescherming van de privacy in voege treden.

Dit ingevolge de inwerkingtreding van de Europese GDPR-reglementering (GDPR is de afkorting van de “General Data Protection Regulation” of in het Nederlands AVG – voluit: Algemene Verordening Gegevens-bescherming).

De GDPR-reglementering herneemt niet alleen enkele in België reeds bestaande privacy-regels, maar voegt er ook enkele nieuwe aan toe.

Ons sociaal secretariaat Dienstbetoon maakte er in de afgelopen weken en maanden haar werk van om de nieuwe regels intern te implementeren.  Niet dat respect voor de privacy of bescherming van de persoonlijke levenssfeer voor ons nieuw is.  Integendeel zelfs, als erkend sociaal secretariaat springt Dienstbetoon al sinds haar ontstaan in de jaren veertig van de vorige eeuw zeer zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonlijke gegevens en de gegevens van al uw personeelsleden.

Als erkend sociaal secretariaat treden wij op als verwerker en verwerken wij alle persoonlijke gegevens met volledig respect van de GDPR-reglementering.  Om dit duidelijk te formaliseren, stelden wij een verwerkersovereenkomst op die volledig in lijn is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (meer bepaald het artikel 28).

Deze verwerkersovereenkomst is een vrij lijvig document geworden dat tussen ons als “verwerker” van uw personeelsgegevens en uw onderneming (als “verwerkingsverantwoordelijke”) dient afgesloten te worden.

Als klant van ons sociaal secretariaat hebben wij u de verwerkersovereenkomst op 14 mei elektronisch toegezonden.  Mocht u ze nog niet teruggezonden hebben of niet meer terugvinden, laat het ons dan even weten. Dan zenden wij ze graag aan u toe.

Uiteraard staan wij ook ter beschikking voor vragen aangaande de implementatie van de nieuwe GDPR-reglementering.

 

Vanaf 1 mei 2018 gelden er tijdens de eerste 6 maanden tewerkstelling nieuwe opzegtermijnen. Dit is zo voorzien in de Relancewet van 26 maart 2018. Deze gewijzigde opzegtermijnen worden van kracht vanaf 1 mei 2018 en zijn er gekomen als alternatief voor de afschaffing van de proefperiode sinds 1 januari 2014.

 

Voor wie?

De nieuwe opzegtermijnen gelden enkel bij een opzegging door de werkgever en dit zowel bij contracten voor onbepaalde als bepaalde duur.

Welke termijnen?

Voor de eerste zes maanden van de tewerkstelling gelden vanaf 1 mei 2018 volgende opzegtermijnen:

Anciënniteit

Opzegging door werkgever

Opzegging door werknemer

van 0 tot minder dan 3 maanden

1 week (in plaats van 2)

1 week (onveranderd)

van 3 tot minder dan 4 maanden

3 weken (in plaats van 4)

2 weken (onveranderd)

van 4 tot minder dan 5 maanden

4 weken (onveranderd)

2 weken (onveranderd)

van 5 tot minder dan 6 maanden

5 weken (in plaats van 4)

2 weken (onveranderd)


Aanpassing van het arbeidsreglement

Ondernemingen die in hun arbeidsreglement verwijzen naar de wettelijke bepalingen inzake opzeggingstermijnen moeten hun arbeidsreglement niet wijzigen als gevolg van de inwerkingtreding op 1 mei 2018 van de nieuwe opzeggingstermijnen. Alleen ondernemingen die de toepasbare langere opzeggingstermijnen in hun arbeidsreglement hebben opgenomen moeten hun arbeidsreglement aanpassen. In dat geval kunnen ze de opzeggingstermijnen vervangen door de nieuwe opzeggingstermijnen die vanaf 1 mei 2018 van toepassing zijn of eenvoudigweg in het arbeidsreglement vermelden dat “de arbeidsovereenkomsten kunnen beëindigd worden mits naleving van de bepalingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten”.

De aanpassing van het arbeidsreglement wordt gedaan volgens een vereenvoudigde procedure. Het volstaat elke betrokken werknemer een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement te bezorgen, elke werknemer een ontvangstbewijs te laten ondertekenen als bewijs van de overhandiging en een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement binnen 8 dagen na inwerkingtreding te sturen naar het gewestelijk bureau van de dienst Toezicht op de sociale wetten.

Ook dit jaar worden er in de maand mei ecocheques toegekend aan de arbeiders uit de bouwsector. Dit is het gevolg van de CAO van 10 december 2015, waarin er voor 100 EUR aan ecocheques voor iedere voltijdse tewerkgestelde bouwvakarbeider worden voorzien die volledig tewerkgesteld was in de periode tussen 1 april 2017 en 31 maart 2018.

De bedrijven hadden tot 31 januari 2018 de mogelijkheid om de ecocheques om te zetten in een evenwaardig voordeel.

1. Toekenningsmodaliteiten van de ecocheques.

Vanaf 2016 worden er jaarlijks in de maand mei aan de arbeiders-bouw ecocheques toegekend ter waarde van 100 EUR.

Het bedrag van 100 EUR is van toepassing op de arbeiders die tijdens de volledige referteperiode in dienst waren. De referteperiode loopt van 1 april van het voorgaande kalenderjaar tot en met 31 maart van het lopende kalenderjaar. Voor de toekenning van de ecocheques in mei 2018 betekent dit dat er teruggevallen wordt op de referteperiode die vanaf 1 april 2017 tot en met 31 maart 2018 loopt.

Het bedrag wordt pro rata berekend : - voor deeltijdsen (pro rata het tewerkstellingsregime) - bij in- of uitdiensttredingen in de loop van de referteperiode. Concreet betekent dit dat een arbeider die zelf ontslag nam of ontslagen werd (om gelijk welke reden) op bijv 31 december 2017, nog ecocheques van zijn voormalige werkgever ontvangt. - bij schorsing van de arbeidsovereenkomst tijdens de referteperiode (uitgezonderd gelijkgestelde dagen)

 Bij een schorsing van de arbeidsovereenkomst worden volgende dagen gelijkgesteld voor de berekening van ecocheques :

- de dagen afwezigheid waarvoor de arbeider een loon heeft ontvangen (gewaarborgd loon bij arbeidsongeschiktheid, feestdagen, klein verlet, recuperatie bijkomende uren KB 213 - overuren,…);

- de wettelijke vakantiedagen;

- de inhaalrustdagen toegekend in het kader van de arbeidsduurvermindering;

- de dagen tijdelijke werkloosheid;

- de dagen moederschapsverlof

Bij een onvolledige referteperiode geschiedt de berekening pro rata aan de hand van volgende formules : - per volledige maand in dienst: 100 EUR/12 - per onvolledige maand in dienst: (aantal kalenderdagen in dienst/aantal kalenderdagen van de desbetreffende maand) x (100 EUR/12).

2. Omzetting in een gelijkwaardig voordeel.

Tot 31 januari 2018 konden de ondernemingen de ecocheques omzetten in een gelijkwaardig voordeel.

In de ondernemingen met een syndicale afvaardiging gebeurt de omzetting met een schriftelijk akkoord van de syndicale afvaardiging. Ondernemingen zonder een syndicale afvaardiging moesten de omzetting melden aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf.

Bij de omzetting moest erover gewaakt worden dat de totale patronale kost van de omgezette voordelen in geen geval hoger mocht zijn dan deze van de toekenning van de ecocheques (waardoor de mogelijkheden om éénzelfde voordeel in netto te geven, eerder beperkt waren).

3. Toekenningsmodaliteiten.

De ecocheques worden op naam van de arbeider afgeleverd en hun geldigheid is beperkt tot 24 maanden. Zij kunnen slechts aangewend worden voor de aankoop van producten en diensten met een ecologisch karakter (lijst http://www.cnt-nar.be/DOSSIERS/Ecocheques/2017-05-23-Lijst-producten.pdf (beschikbaar via FOD Werk).

De ecocheques kunnen op papieren drager of in elektronische vorm afgeleverd worden. Ontvangen de arbeiders reeds maaltijdcheques, dan kunnen de ecocheques op dezelfde chipkaart worden opgeladen. 

4. Informatieverstrekking.

De eerste keer dat een werkgever ecocheques overhandigt aan zijn werknemers, moet hij zijn werknemers informeren over de lijst van producten en diensten waarvoor de ecocheques kunnen gebruikt worden. Bij uitdiensttreding van een arbeider moet de werkgever hem informeren over het nog verschuldigde bedrag aan ecocheques en het ogenblik waarop deze hem effectief zullen afgegeven worden.

5. Sociaal en fiscaal statuut

Op de ecocheques die conform de CAO worden toegekend moeten geen werkgeversbijdragen, noch persoonlijke bijdragen betaald worden. Voor de werknemer is het een voordeel dat vrijgesteld is van belastingen. Maar voor de werkgever zijn ze niet aftrekbaar als beroepskosten.

Opgelet: mocht een werkgever buiten de toepassing van de sectorale CAO nog bijkomend ecocheques toekennen aan zijn arbeiders, moet hij er rekening mee houden dat de sociale en fiscale vrijstelling slechts geldt indien er maximaal 250 euro aan ecocheques per jaar wordt toegekend.

6. Wettelijke referentie.

CAO van 10 december 2015 tot toekenning van ecocheques, afgesloten in het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf.                                                                         

 

 

 

Sociaal secretariaat voor
het bouwbedrijf en
aanverwante sectoren

Tel. 03 203 44 11  •  Fax. 03 232 63 75

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuws

Sociaal secretariaat Dienstbetoon houdt u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale wetgeving.
Hieronder vindt u onze meest recente nieuwsberichten.
Bent u naar iets specifieks op zoek? Via de categorieën aan de rechterkant vindt u wellicht sneller wat u zoekt.

Het is wellicht voor u geen geheim meer dat er vanaf 25 mei 2018 nieuwe regels inzake de bescherming van de privacy in voege treden.

Dit ingevolge de inwerkingtreding van de Europese GDPR-reglementering (GDPR is de afkorting van de “General Data Protection Regulation” of in het Nederlands AVG – voluit: Algemene Verordening Gegevens-bescherming).

De GDPR-reglementering herneemt niet alleen enkele in België reeds bestaande privacy-regels, maar voegt er ook enkele nieuwe aan toe.

Ons sociaal secretariaat Dienstbetoon maakte er in de afgelopen weken en maanden haar werk van om de nieuwe regels intern te implementeren.  Niet dat respect voor de privacy of bescherming van de persoonlijke levenssfeer voor ons nieuw is.  Integendeel zelfs, als erkend sociaal secretariaat springt Dienstbetoon al sinds haar ontstaan in de jaren veertig van de vorige eeuw zeer zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonlijke gegevens en de gegevens van al uw personeelsleden.

Als erkend sociaal secretariaat treden wij op als verwerker en verwerken wij alle persoonlijke gegevens met volledig respect van de GDPR-reglementering.  Om dit duidelijk te formaliseren, stelden wij een verwerkersovereenkomst op die volledig in lijn is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (meer bepaald het artikel 28).

Deze verwerkersovereenkomst is een vrij lijvig document geworden dat tussen ons als “verwerker” van uw personeelsgegevens en uw onderneming (als “verwerkingsverantwoordelijke”) dient afgesloten te worden.

Als klant van ons sociaal secretariaat hebben wij u de verwerkersovereenkomst op 14 mei elektronisch toegezonden.  Mocht u ze nog niet teruggezonden hebben of niet meer terugvinden, laat het ons dan even weten. Dan zenden wij ze graag aan u toe.

Uiteraard staan wij ook ter beschikking voor vragen aangaande de implementatie van de nieuwe GDPR-reglementering.

 

Vanaf 1 mei 2018 gelden er tijdens de eerste 6 maanden tewerkstelling nieuwe opzegtermijnen. Dit is zo voorzien in de Relancewet van 26 maart 2018. Deze gewijzigde opzegtermijnen worden van kracht vanaf 1 mei 2018 en zijn er gekomen als alternatief voor de afschaffing van de proefperiode sinds 1 januari 2014.

 

Voor wie?

De nieuwe opzegtermijnen gelden enkel bij een opzegging door de werkgever en dit zowel bij contracten voor onbepaalde als bepaalde duur.

Welke termijnen?

Voor de eerste zes maanden van de tewerkstelling gelden vanaf 1 mei 2018 volgende opzegtermijnen:

Anciënniteit

Opzegging door werkgever

Opzegging door werknemer

van 0 tot minder dan 3 maanden

1 week (in plaats van 2)

1 week (onveranderd)

van 3 tot minder dan 4 maanden

3 weken (in plaats van 4)

2 weken (onveranderd)

van 4 tot minder dan 5 maanden

4 weken (onveranderd)

2 weken (onveranderd)

van 5 tot minder dan 6 maanden

5 weken (in plaats van 4)

2 weken (onveranderd)


Aanpassing van het arbeidsreglement

Ondernemingen die in hun arbeidsreglement verwijzen naar de wettelijke bepalingen inzake opzeggingstermijnen moeten hun arbeidsreglement niet wijzigen als gevolg van de inwerkingtreding op 1 mei 2018 van de nieuwe opzeggingstermijnen. Alleen ondernemingen die de toepasbare langere opzeggingstermijnen in hun arbeidsreglement hebben opgenomen moeten hun arbeidsreglement aanpassen. In dat geval kunnen ze de opzeggingstermijnen vervangen door de nieuwe opzeggingstermijnen die vanaf 1 mei 2018 van toepassing zijn of eenvoudigweg in het arbeidsreglement vermelden dat “de arbeidsovereenkomsten kunnen beëindigd worden mits naleving van de bepalingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten”.

De aanpassing van het arbeidsreglement wordt gedaan volgens een vereenvoudigde procedure. Het volstaat elke betrokken werknemer een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement te bezorgen, elke werknemer een ontvangstbewijs te laten ondertekenen als bewijs van de overhandiging en een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement binnen 8 dagen na inwerkingtreding te sturen naar het gewestelijk bureau van de dienst Toezicht op de sociale wetten.

Ook dit jaar worden er in de maand mei ecocheques toegekend aan de arbeiders uit de bouwsector. Dit is het gevolg van de CAO van 10 december 2015, waarin er voor 100 EUR aan ecocheques voor iedere voltijdse tewerkgestelde bouwvakarbeider worden voorzien die volledig tewerkgesteld was in de periode tussen 1 april 2017 en 31 maart 2018.

De bedrijven hadden tot 31 januari 2018 de mogelijkheid om de ecocheques om te zetten in een evenwaardig voordeel.

1. Toekenningsmodaliteiten van de ecocheques.

Vanaf 2016 worden er jaarlijks in de maand mei aan de arbeiders-bouw ecocheques toegekend ter waarde van 100 EUR.

Het bedrag van 100 EUR is van toepassing op de arbeiders die tijdens de volledige referteperiode in dienst waren. De referteperiode loopt van 1 april van het voorgaande kalenderjaar tot en met 31 maart van het lopende kalenderjaar. Voor de toekenning van de ecocheques in mei 2018 betekent dit dat er teruggevallen wordt op de referteperiode die vanaf 1 april 2017 tot en met 31 maart 2018 loopt.

Het bedrag wordt pro rata berekend : - voor deeltijdsen (pro rata het tewerkstellingsregime) - bij in- of uitdiensttredingen in de loop van de referteperiode. Concreet betekent dit dat een arbeider die zelf ontslag nam of ontslagen werd (om gelijk welke reden) op bijv 31 december 2017, nog ecocheques van zijn voormalige werkgever ontvangt. - bij schorsing van de arbeidsovereenkomst tijdens de referteperiode (uitgezonderd gelijkgestelde dagen)

 Bij een schorsing van de arbeidsovereenkomst worden volgende dagen gelijkgesteld voor de berekening van ecocheques :

- de dagen afwezigheid waarvoor de arbeider een loon heeft ontvangen (gewaarborgd loon bij arbeidsongeschiktheid, feestdagen, klein verlet, recuperatie bijkomende uren KB 213 - overuren,…);

- de wettelijke vakantiedagen;

- de inhaalrustdagen toegekend in het kader van de arbeidsduurvermindering;

- de dagen tijdelijke werkloosheid;

- de dagen moederschapsverlof

Bij een onvolledige referteperiode geschiedt de berekening pro rata aan de hand van volgende formules : - per volledige maand in dienst: 100 EUR/12 - per onvolledige maand in dienst: (aantal kalenderdagen in dienst/aantal kalenderdagen van de desbetreffende maand) x (100 EUR/12).

2. Omzetting in een gelijkwaardig voordeel.

Tot 31 januari 2018 konden de ondernemingen de ecocheques omzetten in een gelijkwaardig voordeel.

In de ondernemingen met een syndicale afvaardiging gebeurt de omzetting met een schriftelijk akkoord van de syndicale afvaardiging. Ondernemingen zonder een syndicale afvaardiging moesten de omzetting melden aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf.

Bij de omzetting moest erover gewaakt worden dat de totale patronale kost van de omgezette voordelen in geen geval hoger mocht zijn dan deze van de toekenning van de ecocheques (waardoor de mogelijkheden om éénzelfde voordeel in netto te geven, eerder beperkt waren).

3. Toekenningsmodaliteiten.

De ecocheques worden op naam van de arbeider afgeleverd en hun geldigheid is beperkt tot 24 maanden. Zij kunnen slechts aangewend worden voor de aankoop van producten en diensten met een ecologisch karakter (lijst http://www.cnt-nar.be/DOSSIERS/Ecocheques/2017-05-23-Lijst-producten.pdf (beschikbaar via FOD Werk).

De ecocheques kunnen op papieren drager of in elektronische vorm afgeleverd worden. Ontvangen de arbeiders reeds maaltijdcheques, dan kunnen de ecocheques op dezelfde chipkaart worden opgeladen. 

4. Informatieverstrekking.

De eerste keer dat een werkgever ecocheques overhandigt aan zijn werknemers, moet hij zijn werknemers informeren over de lijst van producten en diensten waarvoor de ecocheques kunnen gebruikt worden. Bij uitdiensttreding van een arbeider moet de werkgever hem informeren over het nog verschuldigde bedrag aan ecocheques en het ogenblik waarop deze hem effectief zullen afgegeven worden.

5. Sociaal en fiscaal statuut

Op de ecocheques die conform de CAO worden toegekend moeten geen werkgeversbijdragen, noch persoonlijke bijdragen betaald worden. Voor de werknemer is het een voordeel dat vrijgesteld is van belastingen. Maar voor de werkgever zijn ze niet aftrekbaar als beroepskosten.

Opgelet: mocht een werkgever buiten de toepassing van de sectorale CAO nog bijkomend ecocheques toekennen aan zijn arbeiders, moet hij er rekening mee houden dat de sociale en fiscale vrijstelling slechts geldt indien er maximaal 250 euro aan ecocheques per jaar wordt toegekend.

6. Wettelijke referentie.

CAO van 10 december 2015 tot toekenning van ecocheques, afgesloten in het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf.                                                                         

 

 

 

Onze log-in is momenteel enkel beschikbaar op desktop.

Terugbetaling Gewaarborgd Loon Serviam Plus

Terugbetalingen gewaarborgd loon mogelijk voor uw bouwvakarbeiders!

Lees meer...

Serviam Plus ESV

Er zijn sociaal secretariaten en er is Serviam Plus, de partner die met u meedenkt en soepel inspeelt op al uw vragen.

Lees meer...

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Mobiliteitsvergoeding bouw

Voor de verplaatsingen die de arbeiders en bedienden in de bouw doen, is in vele gevallen een tegemoetkoming in de reiskosten door de werkgever verschuldigd.

Lees meer...