Nieuws

Sociaal secretariaat Dienstbetoon houdt u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale wetgeving.
Hieronder vindt u onze meest recente nieuwsberichten.
Bent u naar iets specifieks op zoek? Via de categorieën aan de rechterkant vindt u wellicht sneller wat u zoekt.

Vanaf 1 mei 2018 gelden er tijdens de eerste 6 maanden tewerkstelling nieuwe opzegtermijnen. Dit is zo voorzien in de Relancewet van 26 maart 2018. Deze gewijzigde opzegtermijnen worden van kracht vanaf 1 mei 2018 en zijn er gekomen als alternatief voor de afschaffing van de proefperiode sinds 1 januari 2014.

 

Voor wie?

De nieuwe opzegtermijnen gelden enkel bij een opzegging door de werkgever en dit zowel bij contracten voor onbepaalde als bepaalde duur.

Welke termijnen?

Voor de eerste zes maanden van de tewerkstelling gelden vanaf 1 mei 2018 volgende opzegtermijnen:

Anciënniteit

Opzegging door werkgever

Opzegging door werknemer

van 0 tot minder dan 3 maanden

1 week (in plaats van 2)

1 week (onveranderd)

van 3 tot minder dan 4 maanden

3 weken (in plaats van 4)

2 weken (onveranderd)

van 4 tot minder dan 5 maanden

4 weken (onveranderd)

2 weken (onveranderd)

van 5 tot minder dan 6 maanden

5 weken (in plaats van 4)

2 weken (onveranderd)


Aanpassing van het arbeidsreglement

Ondernemingen die in hun arbeidsreglement verwijzen naar de wettelijke bepalingen inzake opzeggingstermijnen moeten hun arbeidsreglement niet wijzigen als gevolg van de inwerkingtreding op 1 mei 2018 van de nieuwe opzeggingstermijnen. Alleen ondernemingen die de toepasbare langere opzeggingstermijnen in hun arbeidsreglement hebben opgenomen moeten hun arbeidsreglement aanpassen. In dat geval kunnen ze de opzeggingstermijnen vervangen door de nieuwe opzeggingstermijnen die vanaf 1 mei 2018 van toepassing zijn of eenvoudigweg in het arbeidsreglement vermelden dat “de arbeidsovereenkomsten kunnen beëindigd worden mits naleving van de bepalingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten”.

De aanpassing van het arbeidsreglement wordt gedaan volgens een vereenvoudigde procedure. Het volstaat elke betrokken werknemer een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement te bezorgen, elke werknemer een ontvangstbewijs te laten ondertekenen als bewijs van de overhandiging en een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement binnen 8 dagen na inwerkingtreding te sturen naar het gewestelijk bureau van de dienst Toezicht op de sociale wetten.

Sociaal secretariaat voor
het bouwbedrijf en
aanverwante sectoren

Tel. 03 203 44 11  •  Fax. 03 232 63 75

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuws

Sociaal secretariaat Dienstbetoon houdt u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale wetgeving.
Hieronder vindt u onze meest recente nieuwsberichten.
Bent u naar iets specifieks op zoek? Via de categorieën aan de rechterkant vindt u wellicht sneller wat u zoekt.

Vanaf 1 mei 2018 gelden er tijdens de eerste 6 maanden tewerkstelling nieuwe opzegtermijnen. Dit is zo voorzien in de Relancewet van 26 maart 2018. Deze gewijzigde opzegtermijnen worden van kracht vanaf 1 mei 2018 en zijn er gekomen als alternatief voor de afschaffing van de proefperiode sinds 1 januari 2014.

 

Voor wie?

De nieuwe opzegtermijnen gelden enkel bij een opzegging door de werkgever en dit zowel bij contracten voor onbepaalde als bepaalde duur.

Welke termijnen?

Voor de eerste zes maanden van de tewerkstelling gelden vanaf 1 mei 2018 volgende opzegtermijnen:

Anciënniteit

Opzegging door werkgever

Opzegging door werknemer

van 0 tot minder dan 3 maanden

1 week (in plaats van 2)

1 week (onveranderd)

van 3 tot minder dan 4 maanden

3 weken (in plaats van 4)

2 weken (onveranderd)

van 4 tot minder dan 5 maanden

4 weken (onveranderd)

2 weken (onveranderd)

van 5 tot minder dan 6 maanden

5 weken (in plaats van 4)

2 weken (onveranderd)


Aanpassing van het arbeidsreglement

Ondernemingen die in hun arbeidsreglement verwijzen naar de wettelijke bepalingen inzake opzeggingstermijnen moeten hun arbeidsreglement niet wijzigen als gevolg van de inwerkingtreding op 1 mei 2018 van de nieuwe opzeggingstermijnen. Alleen ondernemingen die de toepasbare langere opzeggingstermijnen in hun arbeidsreglement hebben opgenomen moeten hun arbeidsreglement aanpassen. In dat geval kunnen ze de opzeggingstermijnen vervangen door de nieuwe opzeggingstermijnen die vanaf 1 mei 2018 van toepassing zijn of eenvoudigweg in het arbeidsreglement vermelden dat “de arbeidsovereenkomsten kunnen beëindigd worden mits naleving van de bepalingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten”.

De aanpassing van het arbeidsreglement wordt gedaan volgens een vereenvoudigde procedure. Het volstaat elke betrokken werknemer een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement te bezorgen, elke werknemer een ontvangstbewijs te laten ondertekenen als bewijs van de overhandiging en een kopie van de wijziging van het arbeidsreglement binnen 8 dagen na inwerkingtreding te sturen naar het gewestelijk bureau van de dienst Toezicht op de sociale wetten.

Onze log-in is momenteel enkel beschikbaar op desktop.

Terugbetaling Gewaarborgd Loon Serviam Plus

Terugbetalingen gewaarborgd loon mogelijk voor uw bouwvakarbeiders!

Lees meer...

Serviam Plus ESV

Er zijn sociaal secretariaten en er is Serviam Plus, de partner die met u meedenkt en soepel inspeelt op al uw vragen.

Lees meer...

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Mobiliteitsvergoeding bouw

Voor de verplaatsingen die de arbeiders en bedienden in de bouw doen, is in vele gevallen een tegemoetkoming in de reiskosten door de werkgever verschuldigd.

Lees meer...